La Llar

La Llar

AUGMENTAR TEXTDISMINUIR TEXT

veure notícia en una finestra

 

Assagen per primera vegada un lípid sintètic per la EM
  10 de Febrer de 2011

LÍPIDS

CONSUMEIXEN DIFERENTS GREIXOS

Un estudi internacional coordinat per Xavier Montalbán, del Valle d'Hebron Institut d'Investigació (VHIR), analitza per primera vegada si l'administració d'àcid gamma-linolènic en el tractament de l'esclerosi múltiple (EM) millora els símptomes dels pacients.

Karla Islas Piack. Barcelona - Dimecres, 9 de Febrer de 2011 - Actualitzat a les 00:00h.

La ingesta elevada de determinats lípids a manera de teràpia complementària és bastant comuna entre els pacients que sofreixen esclerosi múltiple (EM), ja que se'ls atribueixen efectes beneficiosos sobre els símptomes d'aquesta patologia neuroinmunológica. No obstant això, fins al moment no es disposa d'evidència científica que justifiqui aquesta pràctica des d'un punt de vista clínic.

Un grup internacional dirigit per Xavier Montalbán, cap del grup d'investigació en Neuroinmunología del Valle d'Hebron Institut d'Investigació (VHIR) i director del Centre d'Esclerosi Múltiple de Catalunya (CEM-Cat), ha engegat el primer assaig clínic en el qual es pretén comprovar si l'administració d'àcid gamma-linolènic millora el tractament dels pacients amb EM de tipus remitent recurrent.

·                 L'àcid gras gamma-linolènic ha disminuït la gravetat dels símptomes en un model animal de encefalitis autoinmune experimental

Aquest lípid és un àcid gras essencial poliinsaturado de cadena llarga que pertany al grup dels omega-6; l'organisme humà no és capaç de sintetitzar-ho per si mateix, per la qual cosa només es pot obtenir si s'inclou en l'alimentació dels pacients. Aquesta substància s'ha incorporat a la membrana cel·lular i s'ha observat que podria tenir certa funció protectora de la beina de mielina, una de les substàncies afectades per la EM.

Actualment el treball de recerca es troba en fase II i ja s'han reclutat i randomizat 173 pacients de 32 centres d'Espanya, França, Bèlgica, Alemanya, Polònia i Rússia, que rebran el fàrmac experimental BGC20-0134, que està basat en un greix sintètic que optimitza la biodisponibilidad de l'àcid gamma-linolènic i ha estat desenvolupat pel laboratori anglès BTG International.

 Els participants rebran cinc càpsules diàries que hauran d'ingerir juntament amb el desdejuni durant un període de dos anys. L'objectiu primari d'aquest estudi és demostrar que aquest fàrmac és capaç de reduir l'activitat inflamatoria en els pacients amb EM amb brots i remissions, pel que es faran exploracions amb ressonància magnètica funcional als malalts a l'inici de l'estudi i després als 4, 12, 16 i 24 mesos per comprovar la seva evolució.


Antecedents
Els estudis in vitro que consten fins ara en la literatura científica han demostrat que la molècula té un efecte antiinflamatorio, ja que, a més de que redueix les citocines inflamatorias, potencia l'efecte de la proteïna TGF8, que té funcions antiinflamatorias i neuroprotectoras.

Així mateix, els experiments realitzats posteriorment en un model animal amb encefalitis autoinmune experimental (EAE), que és el que s'utilitza per investigar la EM, han demostrat que el fàrmac disminueix la freqüència dels brots i la gravetat dels símptomes de la malaltia en els ratolins.

Les troballes van donar una sòlida base científica per plantejar un assaig clínic europeu.

La fase I de l'estudi va demostrar la seguretat i tolerabilidad d'aquesta molècula en un grup de 36 pacients, i va permetre trobar "petjades d'eficàcia" que van motivar l'engegada de la segona fase de l'experiment que, de ser reeixit, donarà pas a la fase III en un parell d'anys.

Montalbán ha comentat
a Diario Médico  que una de les coses més destacades d'aquest treball és que "se centra totalment en el pacient", ja que parteix d'una pràctica bastant estesa i busca aportar evidències que puguin confirmar o desmentir el seu benefici clínic. Als països nòrdics, entre un 30 i un 50 per cent dels pacients amb EM recorren a la ingesta d'olis com a teràpia complementària.

LA IMPORTÀNCIA DE LA DIETA

S'estima que fins al 70 per cent dels pacients amb esclerosi múltiple (EM) han recorregut en alguna ocasió a algun tipus de teràpia complementària, a més de que la major part d'ells han modificat la seva dieta, segons ha explicat Xavier Montalbán, cap del grup d'investigació en Neuroinmunología del Valle d'Hebron Institut d'Investigació (VHIR). El fet que no es disposi d'un tractament curatiu fins al moment potencia el fet que els pacients busquin altres alternatives que els facin sentir millor.

En concret, una dels greixos sobre la qual s'ha parlat molt en els últims anys és l'oli de onagra, que és molt ric en àcids grassos essencials, entre els quals es troba precisament l'àcid gras gamma-linolènic . Aquest àcid forma part de la sèrie d'àcids omega 6, que contribueixen al correcte funcionament de l'organisme.

 

INFORMACIÓ ORIGINAL EXTRETA DE:      

 http://www.dmedicina.com/enfermedades/neurologicas/actualidad/ensayan-por-primera-vez-lipido-sintetico-para-em

TRADUÏT AUTOMÁTICAMENT PER:

http://www.softcatala.org/traductor

 

ImprimirIMPRIMIR

ENRERE

© La LLar